• Geen producten in je winkelmand.

  • Login

Meer balans met hartcoherentie

bronvanwijsheid
  | 
26 november 2020

Hartcoherentie is de samenhang tussen onze hartslag en andere ritmes in ons lichaam. Onze hartslag, hersengolven en ademhaling hebben allemaal een bepaald ritme. Als deze ritmes coherent zijn, betekent dit dat zij samenhangend functioneren.

Wanneer we een hoge hartcoherentie hebben kan alles in ons lichaam optimaal met elkaar communiceren en samenwerken. Je hartslag, ademhaling en hersenactiviteit gaan resoneren. Het is een staat van zijn waarin we goed functioneren en er geen onnodige energie verloren gaat.

Het intelligente hart 

De nieuwe wetenschap laat zien dat ons hart meer is dan alleen een orgaan dat bloed door ons lichaam pompt. Ons hart bezit namelijk duizenden gespecialiseerde cellen.

Dit betekent dat ons hart het vermogen heeft om te denken, te voelen en in staat is om herinneringen op te slaan. Het bezit een vorm van intelligentie die onafhankelijk van onze hersenen kan functioneren. Ons hart heeft namelijk het sterkste elektromagnetische veld van alle organen in ons lichaam.

Het is zelfs het eerste orgaan in een embryo dat volledig werkt. In de foetus worden hartcellen gevormd en deze cellen kloppen al voordat het hele hart is gevormd. Ze kloppen in hetzelfde ritme. Het bijzondere is, dat er geen waarneembare interne of externe prikkel is, die deze cellen in beweging heeft gezet. 

Het is een soort levensenergie die ons gegeven wordt en brengt onze hartslag op gang en zet daarmee alle levensfuncties in beweging. In je hart zit de essentie van jezelf. Het maakt de verbinding tussen ons hoofd en lichaam en wordt ook wel gezien als de zetel van de ziel. 

Verbinding hart en hoofd

Ons hart en ons hoofd communiceren continu met elkaar. Ze hebben een gezamenlijk netwerk van zenuwcellen waarmee ze met elkaar verbonden zijn. Ons hart stuurt zelfs meer signalen naar onze hersenen dan andersom. Deze signalen hebben een grote invloed op de functies van ons brein.

Als we positieve gevoelens ervaren als waardering en vreugde, dan is ons lichaam in harmonie en werkt het efficiënt. Hebben we aanhoudende gevoelens van stress, frustratie en onrust, dan ontstaat er een disbalans.

Disbalans en stress

Deze disbalans zorgt voor stress en een lage hartcoherentie. Het zorgt ervoor dat ons hart sneller gaat kloppen, onze bloeddruk stijgt en de spieren zich aanspannen. Langdurige stress leidt uiteindelijk tot lichamelijke klachten en heeft effect op je gedrag, presentaties, relaties en gezondheid.

De hormonen cortisol en adrenaline worden aangemaakt en ons hoofd schiet in het primitieve brein. We kunnen dan niet meer helder denken. 

Omdat het op overleven is gericht, wordt er een tunnelvisie gecreëerd. Ons lichaam komt in de modus van vechten, vluchten of bevriezen. In deze modus ervaren we meer negatieve emoties zoals frustratie, angst en woede. Ons autonoom zenuwstelsel is niet meer in evenwicht en komt onder druk te staan.

Ons autonoom zenuwstelsel 

In ons lichaam gaat veel automatisch, zonder dat wij daar bewust iets voor hoeven te doen. We ademen in en uit, ons hart klopt en ons eten wordt verteerd. Ons autonome zenuwstelsel zorgt hiervoor. Dit zenuwstelsel heeft twee standen: het heeft een gaspedaal en een rempedaal. Het gaspedaal zorgt voor actie en het rempedaal zorgt voor rust.

Deze twee standen van het autonoom zenuwstelsel zorgen voor evenwicht. Het stelt je in staat om je aan te passen aan alle veranderingen die in je omgeving kunnen optreden.

Als er balans is tussen het gas- en rempedaal wordt inspanning afgewisseld met voldoende ontspanning. In onze huidige maatschappij  gebruiken mensen vaak te veel het gaspedaal en zo krijgt ons lichaam niet genoeg tijd om te herstellen. 

We zijn gewend om alsmaar aan te staan en door te gaan, ook al krijgen we signalen van ons lichaam dat het rust nodig heeft. De prikkels van de buitenwereld kunnen niet verwerkt worden als er geen periodes zijn van naar binnen keren en ontspanning. Zo ontstaat er chronische stress en krijgen we allerlei lichamelijke klachten. Hoe kunnen we zorgen voor meer balans? 

Meer balans

Balans ontstaat als we de stressfactoren in ons leven verminderen en onszelf meer momenten van rust gunnen. Dit is vaak simpeler gezegd dan gedaan. Als we hier niet bewust mee omgaan, is onze week al snel volgepland met verplichtingen en moetjes.

We voelen ons opgejaagd, onze hartslag gaat sneller en onze ademhaling wordt oppervlakkiger. Aan je ademhaling kun je dan ook merken hoe ontspannen je gedurende de dag bent.

Je ademhaling mag dan automatisch gaan, we kunnen onze ademhaling wel beïnvloeden. Als je rustiger en gelijkmatiger ademhaalt, activeert dit het rempedaal van ons autonoom zenuwstelsel. Hiermee geef je dus het signaal aan je lichaam dat het mag bijkomen en herstellen.

Als je een goede ademhaling hebt, dan verlaagt je hartslag en spierspanning, het geeft rust in je hoofd en de stress in je lichaam neemt af. Maar wat is een goede ademhaling? 

Als je goed wilt ademhalen, kun je beter door je neus inademen en door je mond uit. Ook zijn het aantal ademhalingen per minuut van belang en het is belangrijk dat ze gelijkmatig zijn. Dan ontstaat het ritme, waardoor je hartcoherentie verhoogt. 

Ademhalingsoefening ‘Volg je hart’ 

Om je hartcoherentie te verhogen en de stress in je lichaam te verlagen, hebben wij een fijne gratis ademhalingsoefening voor je. Met deze oefening leer je om te focussen op je ademhaling en je ademhaling gelijkmatiger te maken. Je geeft jezelf een rustmomentje om letterlijk even op adem te komen.

De oefening is eigenlijk heel simpel. Ga ergens rustig zitten waar je niet gestoord kunt worden. Voordat je de oefening begint richt je je aandacht op het gebied rond je hart. Als je dadelijk begint met de oefening, probeer je dan voor te stellen dat je in- en uitademt door je hart.

Je zet de video aan en volgt met je ademhaling het hartje op het scherm. Als het hartje omhoog gaat, adem je in en als het hartje weer omlaag gaat, adem je uit.

Je kunt de oefening nog een extra dimensie geven door gevoelens van het hart op te roepen. Dit doe je door aan een persoon of gebeurtenis te denken waar je een fijn gevoel van krijgt. Hoe meer positieve gevoelens van waardering en vreugde we ervaren, hoe hoger de hartcoherentie wordt. 

We adviseren om de ademhalingsoefening 3x daags 4 minuten te doen.  Zo heb je gedurende de dag steeds een moment rust. Hier vind je de ademhalingsoefening.  

 

Artikel uit de categorie:
Coherentie

0 Reacties op "Meer balans met hartcoherentie"

Geef een reactie op dit artikel

© 2021 Bron van wijsheid - Powered by Maatos