• Geen producten in je winkelmand.

  • Login

Een kleine handleiding voor een gezonde leefstijl

bronvanwijsheid
  | 
23 februari 2021

Een gezonde leefstijl voor jezelf ontwikkelen, kan nogal overweldigend zijn. Terwijl je door middel van kleine stapjes, al een groot verschil kunt maken. Wanneer je de kleine stapjes blijft herhalen wordt het een gewoonte. Je hoeft er niet meer over na te denken en het gaat dan als vanzelf.

Zo wordt het een stevig fundament waar je op kunt bouwen. Je krijgt weer energie en je voelt je ook fitter. Maar hoe zorg je eigenlijk goed voor lichaam, geest en ziel? Wij geven je een aantal tips!

Voeding

Wat we op een dag eten en drinken, heeft een grote invloed op onze gezondheid. Uit onze voeding halen we bouwstoffen en voedingstoffen, die nodig zijn om alle processen in je lichaam goed te laten verlopen. Als we de juiste voeding nemen, verminderen we de kans op ziektes. 

Als 80% van wat je eet uit gezonde voeding bestaat is dat een mooi vertrekpunt. Dan kun je de overige 20% gebruiken voor dingen die wat minder gezond zijn. Zo ontwikkel je voor jezelf een voedingspatroon, dat iedere dag weer is vol te houden. En voorkom je snaai-momenten omdat je te streng voor jezelf bent. Maar wat voor voeding past er binnen een gezonde leefstijl?

Gezonde voeding bevat veel verschillende vitaminen en mineralen. Denk aan: groenten en fruit, volkoren graanproducten, peulvruchten, ongebrande en ongezouten noten, (plantaardige) zuivel en gezonde vetten. Matigen met dierlijke producten zoals vis en/of vlees. Voldoende water en kruidenthee (1,5-2 liter). Frisdrank, sappen, koffie en zwarte thee zijn niet gezond omdat deze suikers en cafeïne bevatten. 

Moeder natuur heeft ervoor gezorgd dat de groenten en fruit uit het seizoen, precies de juiste voedingsstoffen bevat die we op dat moment nodig hebben. Dus eet met de seizoenen mee. Vervolgens kun je je lichaam nog ondersteunen met de juiste supplementen.

Kleine stapjes naar een gezond voedingspatroon

  • Vervang frisdrank of sappen door water met bijvoorbeeld munt, komkommer of een schijfje sinaasappel. 
  • Bouw langzaam je kopjes koffie af en vervang ze door groene thee, kruidenthee of warm water. 
  • Zorg dat je altijd gezonde snacks in huis hebt, zoals ongezouten/ongebrande noten, fruit of groenten met hummus. 
  • Eet meer groenten gedurende de dag. Denk aan een groene smoothie, komkommer en tomaat op je boterham, soep gemaakt van groente of een salade. 
  • Eet volkoren graanproducten zoals zilvervliesrijst, volkorenpasta en volkorenbrood. 
  • Gebruik meer gezonde vetten zoals kokosolie, lijnzaadolie, olijfolie, noten, avocado en zeewier.
  • Beperk geraffineerde suikers in je voedingspatroon, die onder andere te vinden zijn in frisdrank, snoep en koekjes.

Beweging

Als je een gezonde balans hebt in je voeding, hoef je echt niet vijf keer in de week naar de sportschool. Wel is het belangrijk om regelmatig te bewegen en niet te veel stil te zitten. Kleine dingen kunnen hierin al het verschil maken; de trap pakken in plaats van de lift, je huis schoonmaken of wat vaker de fiets pakken. Of wandel iedere dag een half uurtje in de natuur, heb je meteen wat frisse lucht te pakken! Zorg dat bewegen een vast onderdeel wordt van je dagelijkse leven. 

Als je wat actiever wilt bewegen, kun je kiezen voor bijvoorbeeld krachttraining, hardlopen of dansen. Kies vooral iets wat je leuk vindt en waar je niet tegenop gaat zien. Vind je het moeilijk om jezelf te motiveren? Kijk dan eens of je samen met iemand kunt gaan sporten op vaste dagen.  

Ontspanning

Een goede balans tussen in- en ontspanning is onmisbaar binnen een gezonde leefstijl. Veel mensen staan continu aan en werken onder hoge druk. Niet alleen van buitenaf, maar ook druk die je jezelf oplegt. Gecombineerd met alle prikkels die dagelijks op ons afkomen, kan het al snel te veel worden. 

Eigenlijk is het heel simpel: maak na inspanning tijd voor ontspanning. Neem een moment voor jezelf om op te laden. Maak tijd voor jezelf om een lang bad te nemen, een boek te lezen of te mediteren. Meditatie kan een grote bijdrage leveren aan je gezondheid. Je ervaart minder stress en zorgt voor rust in je hoofd en lichaam. Ook verbetert je concentratie, doordat je gedachten minder snel afdwalen naar het verleden of de toekomst. Je kunt gebruik maken van onze gratis meditatie

Voldoende slapen draagt ook bij aan een goede gezondheid. We verwerken in de nacht emoties, geven ons lichaam rust en laden onze batterij op. Tips voor een goede nachtrust vind je hier.

Zelfliefde

Je denkt misschien niet meteen aan zelfliefde als je aan je gezondheid denkt. Maar toch heeft het enorm veel invloed op hoe je je voelt. Onze gedachten hebben veel kracht. Als we op dagelijkse basis negatief tegen onszelf praten, kan dit voor blokkades zorgen in ons lichaam. Heb compassie voor jezelf en anderen. Het leven is niet altijd makkelijk en we doen ons best. Weet dat je genoeg bent en dat je fouten mag maken. Perfectie bestaat niet, dus probeer het ook niet na te streven. 

Doen wat je energie geeft

In een gezonde leefstijl doe je vooral dingen die jou energie geven, zowel privé als op werkgebied. Het klinkt zo logisch, maar in de praktijk vergeten we het nog weleens. Maak de balans eens voor jezelf op, door op een rijtje te zetten wat je energie geeft en wat je energie kost. Neem je gewoontes onder de loep. 

Misschien kijk je iedere dag het nieuws en kost dit je veel energie. Dan kun je ook het nieuws beperken tot eens per week. Voed jezelf met zoveel mogelijk positiviteit. Natuurlijk zijn er altijd dingen die je minder inspirerend vindt, maar wie weet kun je bepaalde activiteiten schrappen, uitbesteden of op een andere manier doen. 

En vergeet niet naar al het moois te kijken wat je al om je heen hebt! Een gevoel van dankbaarheid brengt je meteen in een hoge en liefdevolle energie. Het laat je meer in het moment leven. Dit zorgt er weer voor dat er geluksstofjes vrijkomen in ons lichaam. 

Artikel uit de categorie:
Gezond leven

0 Reacties op "Een kleine handleiding voor een gezonde leefstijl"

Geef een reactie op dit artikel

© 2021 Bron van wijsheid - Powered by Maatos